+ Svara på ämne
Visar resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bara 15% av Svenska Kyrkans medlemmar tror på Jesus

1. Standard Bara 15% av Svenska Kyrkans medlemmar tror på Jesus

Det skriver Dagens nätupplaga idag..

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=265068

Å ena sidan en närvarande, hoppingivande kyrka med stor kontaktyta och stort förtroendekapital. Å andra sidan medlemmar med en svag relation till kyrkan, och ointresse för kristen tro. Så beskrivs slutsatserna av undersökningen.

Det finns många uppgifter i studien som kan ses som alarmerande för kyrkan. Som till exempel att bara 15 procent tror på Jesus. Man kan också konstatera att den gudstjänstfirande gruppen utgör cirka 300000 personer.
    Men stockholmsbiskopen Eva Brunne, som deltog i seminariet, tycker inte att det är en "krisrapport".

- Det kan finnas en risk att man ser det så, men det här är ett viktigt material för oss när vi ska se hur vi ska vara kyrka. Det är ingen kris att det finns ett antal ateister och agnostiker som vill vara med.

Att de valt att inte gå ur säger något om att vi är en kyrka med mycket stort förtroende.

Eva Brunne är glad över att medlemmarna förväntar sig att kyrkan ska stå på de utsattas sida.

- Det säger också att människor har sett vad vi gör, menar hon.
    "It takes a lot of courage to release the familiar and seemingly secure, to embrace the new. But there is no real security in what is no longer meaningful. There is more security in the adventurous and exciting, for in movement there is life, and in change there is power."
    | Följ Hjälpkällan på Facebook |

2. Standard fantastiskt

att inte kalla det kris.
    Jag gillar kyrkorummet, men ogillar sv kyrkans totalt urvattnade version av kristendom.
    Den är dömd att möta en alltmer tynande tillvaro.
    En kyrka utan tydlig riktning, som inte ens håller bibelns ord speciellt viktigt. Nej tack från mig.
    Plus för arbetet för utsatta människor dock. Där är kyrkan kristen i mina ögon.

3. Arrow Humana Sverige

Hej!

Att bli medlem i Svenska Kyrkan är inte särskilt svårt som bekant. Man föds väl inte in men närapå. I min familj finns det många medlemmar i kyrka men ingen av dem är "religiös". Det är bara jag som har någon relation till de kristna tankarna, men jag gick ut ur kyrkan för några år sedan. Att visa sin övertygelse genom medlemskap i en organisation är onödigt anser jag. Jag är den jag är och visar mina ideal genom att vara och leva på mitt sätt.

Att människor lämnar sin medfödda religion betyder inte att de slutar att tro något över huvud taget. För mig är graden av sekulaisering ett mått på ett samhälles utvecklingsnivå. I länder där huvuddelen av befolkningen har minst 12 års skolutbildning faller de flesta religiösa övertygelser lätt bort - på gott och ont. Å andra sidan tycker jag man kan betrakta det svenska folket som religiöst genom sina praktiska ideal. Det märks särskilt i samband med konflikter i omvärlden där vi gärna tar avstånd från våldsverkare och diktatorer. När en grupp eller ett folk lider går det ganska lätt att samla in pengar osv. Vi tare emot flyktingar till en viss del, även om de stora flyktingsströmmarna sker mellan länder i den fattiga delen av världen.

Sverige ser jag som ett humant utvecklat samhälle. Man kan säga att det har skett en process i vår kultur där de gamla, religöst grundade idealen har blivit en självklar del av vår kultur. De kristna idealen om humanitet och kärlek till nästan har så att säga "materialiserats" och blivit en självklar del av kulturen. Det finns ett slags religiös motivering till politiken också - menar jag - på så sätt att man eftersträvar mer eller mindre höga ideal på den praktiska nivån. I vissa politiska partier dominerar "gammaltestamentliga ideal" där konkurrens, kapitalism och den starkes rätt, betonas, i andra partier är man i högre grad anhängare av "nytestamentliga" ideal som allas lika rätt, jämlikhet och omfördelning av resurser från de bemedlade till dem som inte "fötts med en silversked i munnen". Men oavsett vilken politik man är anhängare av, är de flesta i vårt land överens om att man ska ta hand om dem som är sjuka eller fattiga på annat sätt och förverkligar därmed ideal med rötter i bland annat kristendomen.

I kväll lämnar jag Sverige för att åka till ett land där buddhismen dominerar, Vietnam. Äntligen ska jag få förena mig med en närstående därifrån. Hennes familj är formellt kristen ungefär som svenskar i allmänhet, dvs de går inte till kyrkan och tar inte så allvarligt på att visa sin övertygelse genom ceremonier och riter. Precis som i svenska kristna kyrkor finns det låtsastro och skenhelighet, men det gillar inte min frus famlij. När människor lämnar formell anknytning till religiösa organisationer beror det ofta på att de har blivit mer humana i sina tänkesätt än församlingen där de tidigare varit medlemmar. Den moraliskt medvetne behöver inte vara medlem i en kyrka.

Tur att både människor och samhällen utvecklas i human riktning!
    ”Det är bra allting”

Thumbs up Kristna?

Kollade på "Real Time With Bill Maher" och fastnade för hans "New Rules" om den kristna inställningen till dödandet av Bin Laden. Den var verkligen mitt i prick!

Kolla in klippet: http://www.youtube.com/watch?v=CQADsu5LD54

‎"Fråga dig ibland på fullaste allvar om de människor som du umgås med lyfter dig eller drar ner dig" - Richard Jahnke

Standard

Väl skrivet, Erik.
    Då påminner om en ung, eldig Rud Persson.

Någon som saknar honom på detta forum?

Jag gör detta.

+ Svara på ämne

Tags for this Thread

Regler för att posta

• You may post new threads
  • You may post replies