Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 sistasista
Visar resultat 16 till 30 av 35

Ämne: Osho-rörelsen (Bara Vara)

No more Osho in Sweden Gäst

Unhappy Mullinstorp och baravara samma fruktansärt Osho sekt

Hej,

Förlåt min dåligt svenska men jag är fransk (läkare in Frankrike). Det är inte Baravara eller Mullinstorp som är viktig. det som är viktig är att dom s.k. kursgård, sprider Oshos filosofii i Sverige. Osho var en storhetsvansinnig indisk guru, paranoid drogmissbrukare, narkotida och vapenmugglare , som dessutom predikade pedofili

Osho dog 1990 strax efter att ha utvisats från USA bl a på grund av ett försök att med biologiska medel förgifta en amerikansk stad . Hans anhängare fortsätter i Oshos anda sitt olycksbådande arbete bl a i Sverige ; detta mycket framgångsrikt delvis på grund av myndigheternas välvilliga neutralitet och visst ointresse från medierna.

Jag har min sister , som fastnat i sekten Baravara i Dalarna och blivit totalt hjärntvättad, brutit med sin familj, och sexuella övergrepp när hon gjorde en slag födelserekonstruktion ! Hon är aldelles galen nu och ingen känner henne igen. Hon har brutit för fem år med min far, hon sa att med Osho- meditation hon kunde gissa att våran farfar var en nazi, att våran far var en nazi också, och att min svensk mor Hjälpte våran far att ha sex med henne. Hon var 42 år gammal när hon gick i 2005 till den sk födelserekonstruktion i Baravara. Innan hon hade jätte bra relationer med min far och min mor. Våran far dog av bedrövelse sista november.

Min syster lever med en Guru from Osho-Baravara som väntar för sina pengar. Hon ska ärva ungefär 500 000 euros ( 5 700 000 kronor) och jag vet att dom är mycket from Osho rörelse som är interesserad.

Baravara drivs av GulochBlå-gubben Lars Knutsson, som själv "utbildat" sig på Mullingstorp under Bengt Sterns ledning.

Om nån kan hjälpa oss, eller om nån känner viktiga personner i polisen eller i pressen, ni can fråga Magnus, han känner min adress.

Tack, tack, tack…

Citat Ursprungligen postat av Calle Visa inlägg
    Ja, läser man på nätet från dom som är lycksaliga mullingstorpare så får man oftast höra att det räddat deras liv men det är där jag ser anledning att just höja sin skepsis. Det finns sällan eller aldrig några gråzoner, nyanseringar förekommer inte. Allt är halleluljah, det bästa jag gjort i mitt liv och så vidare. Kanske det då stämmer för vissa ?! ja, jag vill inte ta bort det i så fall. För mig personligen innebar mullinsgtorp stora skador som tagit år att reparera. Jag håller med om mycket som sägs på mullingstorp, vikten av att vara i kontakt med sin kropp. många tänkvärda saker. Men det handlar inte om innehållet i sig, det är deras metoder som är farliga. Att på såpass tid slita upp gamla sår och försvar som görs på såpass kort tid. I en sådan struktur som finns på mullingstorp. Vad finns det för säkerhetsgaranti och kvalitetsmetoder för hur det kommer påverka en människa ? Lena, om du vill diskutera mer skulle jag tycka det vara värdefullt, har mail calzo4@hotmail.com

2. Standard

Sveriges Radio P4 Dalarna granskar Osho/Baravara:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3708781

x
    "It takes a lot of courage to release the familiar and seemingly secure, to embrace the new. But there is no real security in what is no longer meaningful.
    There is more security in the adventurous and exciting, for in movement there is life, and in change there is power."

~
    Få senaste nyheter om sekter via vår Twitter | Följ oss på Facebook | Se videos från våra workshops och föreläsningar via vår Youtubekanal
    Läs om våra ungdomsprojekt: FROM - full range of motion | Magiprojektet - en vaccination mot manipulation
    Vill du stötta Hjälpkällans arbete? --> Bli Stödmedlem

3. Standard

En sak som jag har funderat över och som jag känner att jag skulle behövt hjälp med efter att jag drog mig ur mullingstorp är nån form av mer konkreta råd hur man tar sig ur såna här form av rörelser. Vad jag vet är forskningen och studierna kring nyaandliga och alternativa terpeutiska rörelser inte så stor ännu.Inte vad för skador dom kan medföra heller

Mitt stora problem efteråt är att jag bokstavligen blev beroende av terapi, om man kan "knarka", ja i brist på bättre ord, terapi och söka andliga kickar var det jag blev. Och ja, trots att jag gick i terapi för att fördöma det jag utsatts för så dolde sig det sug som uppstod ur dessa kurser kvar. Visst var terapin eferåt behjälplig men kanske terapi efteråt inte alls är så bra direkt efter såna här kurser ?

När man utsatts för häftiga kroppsmediationer, andningsövningar, går utan mat länge på dagarna som man gör på dessa kurser så förändras kroppen och hjärnan skapar ett sug efter kickarna som uppstår här. Att få in den grå vardagen i sitt liv efter såna här kurser upplevde jag som ett stort hinder och känner det fortfarande. Ja, lite tankar och funderingar där, om det väcker nåt hos nån skriv gärna

Lasse Gäst

Smile Baravara & Mullingstorp

Hej.

Jag har varit på båda dessa kursgårdar vid upprepade tillfällen. Det är inga sektgårdar eller dyligt. Ingen religion alls faktiskt. Det terapeutiska arbetet som försekommer där är inspirerat från Öst, bla av en "guru" som kallats Osho. Finns dock inga inslag av religion eller att man skall ha någon ledare ed.

mvh
    Lars Grafström

5. Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av Lena Dixon Visa inlägg
    Det kan handla om att överleva rent bokstavligt. Det finns många som berättar att Mullingstorp räddat deras liv.

För mig har det snarast handlat om att rent själsligt överleva det jag var med om där, och i andra terapisammanhang.

Numer är jag också, minst sagt, skeptisk till diverse kursgårdar, men jag kan inte förneka att det som skadat mig har varit en räddning för andra.

Det verkar inte finnas någon universell lösning som gäller för alla.
    Hej Lena!

Ville bara säga hur mycket jag uppskattar att läsa dina nyanserade synpunkter om det här med Mullingstorp, fastän dina egna erfarenheter inte varit så goda.

Det är väl det som det kluriga med olika sorters new-age-terapier och tekniker, att metoderna inte sällan är kraftfulla, men förståelsen bakom för sådant som personlighetens utveckling och vad den enskilde människan kan klara av, inte är det i samma grad.

Hälsn Stefan
    Senast redigerad av stefanh den 2010-10-18 klockan 18:33

6. Standard

Uttryckte mig något oklart i förra inlägget men om jag säger floating då som många som varit med i sekter varit med om då ? att känna att man sugs tillbaka till tillståndet man var i i sekten och känna abstinensbesvär. Vad är motsvarigheten när det gäller sådan här nyandliga rörelser då, skulle vara intressant att få reda på då jag läst få skildringar av sådant.

7. Standard

Tydligen var Ted Gärdestad medlem

I början på 1980-talet kom han i kontakt med den andlige ledaren Osho, Bhagwan Shree Rajneesh vilket ledde till att han tog avstånd från sitt tidigare liv och gick med i Bhagwan sekten. han kallade sig då Swami Sangit Upasani.
    i alla fall enligt denna blogg http://blogg.aftonbladet.se/artan/20...svensk-musiker

x
    "It takes a lot of courage to release the familiar and seemingly secure, to embrace the new. But there is no real security in what is no longer meaningful.
    There is more security in the adventurous and exciting, for in movement there is life, and in change there is power."

~
    Få senaste nyheter om sekter via vår Twitter | Följ oss på Facebook | Se videos från våra workshops och föreläsningar via vår Youtubekanal
    Läs om våra ungdomsprojekt: FROM - full range of motion | Magiprojektet - en vaccination mot manipulation
    Vill du stötta Hjälpkällans arbete? --> Bli Stödmedlem

8. Standard

Citat Ursprungligen postat av Noomi Visa inlägg
    Tydligen var Ted Gärdestad medlem

i alla fall enligt denna blogg http://blogg.aftonbladet.se/artan/20...svensk-musiker

x
    Ja, det kan jag bekräfta att han var!
    "It's the heart, afraid of breaking, that never learns to dance,
    It's the dream, afraid of waking, that never takes the chance..."

http://www.odmjukakaxan.se

9. Standard

Även Satan läser Bibeln...och då blir man inte fri utan bunden. Finns många exempel på detta som vi vet.

Unregistered Gäst

Standard Osho against Islam !

Det som är jätte farligt med Osho är att Osho var en guru som hatade Islam och propheten.

Det var en islamisk bomb attack mot Oshos världen högkvarter i Pune den 13 februari 2010. 18 personer dödades, över 60 var skadade. Svenskarna från Baravara, som har öppnat ett Osho Meditation Center i Marrakech (i Medina), kan leda till andra islamiska attacker mot Sverige eller mot Svenska medborgare i hela världen.

För att förstå situationen ni bör läsas noggrant vad Osho sa om islam

I Osho boken From unconsciousness to consciousness, Osho sa

«Mohammed was an absolutely illiterate man, and the Koran, in which his sayings are collected, is ninety-nine percent rubbish. You can just open the book anywhere and read it, and you will be convinced of what I am saying. I am not saying on a certain page — anywhere. You just open the book accidentally, read the page and you will be convinced of what I am saying.

Whatsoever one percent truth there is here and there in the Koran is not Mohammed's. It is just ordinary, ancient wisdom that uneducated people collect easily — more easily than the educated people, because educated people have far better sources of information — books, libraries, universities, scholars. The uneducated, simply by hearing the old people, collect a few words of wisdom here and there. And those words are significant, because for thousands of years they have been tested and found somehow true. So it is the wisdom of the ages that is scattered here and there; otherwise, it is the most ordinary book possible in the world.

Muslims have been asking me, "Why don't you speak on the Koran? You have spoken on The Bible, on the Gita, this and that." I could not say to them that it is all rubbish; I simply went on postponing. Even just before I went into silence, a Muslim scholar sent the latest English version of the Koran, praying me to speak on it. But now I have to say that it is all rubbish, that is why I have not spoken on it — because why unnecessarily waste time?*».

Osho sekten sprider också denna text för att förlöjliga islamiska terroristen.
    http://greathindu.com/2010/02/osho-p...mic-terrorism/

Det är ännu allvarligare än de Mohammed karikatyrer. Det är jätte farligt för alla svenskar

Läs okså http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Knutsson

11. Standard Terapisekter, Osho, Baravara, Mullingstorp

Det finns information lite här och var om kursgårdar som har anknytning till Oshorörelsen. Titta även på forumet på familjeliv.se på Mullingstorp som sökord och på Flashback, https://www.flashback.org/t663257p4

Och här: http://hjalpkallan.se/jarva/?page_id=2

Och här om Baravara: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3707106

Här finns också lite ifrågasättande av Göran Gabrielssons stöttande av Mullingstorp: http://www.radio1.se/eva-rusz/imitat...ästar-eva-rusz

Det finns faktiskt väldigt bra och sakliga inlägg om man letar lite. Det finns en statlig utredning också som tar upp nyandliga rörelser, SOU 1998:113

Liselotte Frisk är en forskare som skrivit en del och intervjuat medlemmar ur Oshorörelsen. Bl.a intervjuade hon Rabia Lundberg som var med och författade Bengt Sterns (Mullingstorps grundare) böcker. Hon var Oshoanhängare.
    Sen har Nylund skrivit om sekter öht. Han tar upp Oshorörelsen men han tycks inte vara speciellt uppdaterad om man jämför med det som finns på nätet.

Att Osho var emot andra religioner är väl knappast något som är något hot. Det finns andra problem med rörelsen. Sverige är väl, såvitt jag vet, världens mest sekulariserade land. Vi är inga fans av religioner överhuvudtaget.

Tyvärr har yogans inträde och andra österländska läror gjort att sånt som tex Oshorörelsen förespråkar inte tycks ifrågasättas.

12. Standard

Citat Ursprungligen postat av Lena Dixon Visa inlägg
    Håller också med om att det inte finns någon säkerhets/kvalitetsgaranti, åtminstone fanns det inte det när jag var där. Att sätta igång kraftfulla processer i en människa som redan står på gungfly - de flesta befinner sig sannolikt inte på Mullingstorp enbart för nöjes skull - är ett mycket stort och allvarligt ansvar.

En sak har jag också reflekterat över: Jag har läst/hört om dem som menar att dessa metoder varit en väg tillbaka till livet.
    Möjligen finns det andra som istället gått under, och om/av dem får vi ju av naturliga skäl aldrig veta något.
    Det är så som psykologer som är legitimerade av Socialstyrelsen också går tillväga. De startar processer utan att ha någon uppbackning eller skyddsnät runtomkring och de tar inte ansvar för något av det som händer den som är patient. De är säkert ansvarslösa och inte har kunskap på såna här sektgårdar, och jag skulle absolut inte vilja vara där, men det förhåller sig likadant bland de legitimerade psykologerna. Och någon kvalitetssäkring och skydd av Socialstyrelsen eller något annat kontrollorgan finns inte för dem heller. Inget som fungerar och är avsett att hjälpa den som är patient i alla fall.

Jag läste vad Anette Nyman hade sagt i Aftonbladet. Hon berättade att hon kände sig betydelsefull i början när hon var där, och att hon under tiden hon var där som terapeut ifrågasatte metoderna de hade, men att hon gick med på det eftersom det hade blivit hennes liv typ, och makt berusar som hon säger. När hon verkligen satte ner foten blev hon avskedad. Och efter det har hon kunnat distansera sig och se på det med andra ögon.

Om någon blir upplockad ur en drogtillvaro till exempel, eller något annat där ens liv är helt kraschat, så kan man ju till en början känna att det händer något i livet och om man har folk omkring en som man känner värme i från, så kan man bortse ifrån vissa saker. Men ändå kan det vara skadligt och man utsätts för nya trauman och att man inte tillåts att bygga upp sitt eget liv på riktigt och på ett sunt sätt.

Det behöver ju inte vara fel att man har "räddats" ur drogträsket och ett osäkert liv på gatan, men samtidigt tillförs man andra skador. Och likt hur en sekt verkar med hjärntvätt och manipulation, så får man människor som hyllar dessa kursgårdar och säger att de räddat deras liv. Det behöver nödvändigtvis inte avspegla hela sanningen och verkligheten tänker jag.

Det är som de säger, att det inte finns några sektmedlemmar, det finns bara före detta sektmedlemmar.

Så det beror på i vilket skede man frågar personerna. Kanske?

Kan det vara så kanske? Jag ser att det är en gammal tråd och Dixon kanske inte är här, men.
    Emancipate yourselves from mental slavery;
    None but ourselves can free our minds.

Bob Marley

13. Standard

Citat Ursprungligen postat av Calle Visa inlägg
    Att få in den grå vardagen i sitt liv efter såna här kurser upplevde jag som ett stort hinder och känner det fortfarande. Ja, lite tankar och funderingar där, om det väcker nåt hos nån skriv gärna
    Det är ju likartade problem som narkotikamissbrukar har. Att klara av att härda ut i den grå vardagen. Knarket har kamouflerat de problem som personen har i sitt liv, eller hade innan den blev missbrukare, och att klara av de problemen och bara trava på i verkligheten är det som är svårt, utan kamouflerande kickar. Missbrukare har ju ofta problemet som JV har också när man tänker rätt på saken. De kan väl hälsa på sina gamla vänner och gamla vänner hälsar gärna och umgås med dem, men om de ska klara av att hålla sig rena så behöver de nya vänner och umgängeskrets.
    Emancipate yourselves from mental slavery;
    None but ourselves can free our minds.

Bob Marley

14. Standard

Kollar in här igen efter att ha varit borta ett tag, nej, tyvärr verkar infon om vilka skador just den här formen av sekter som verkar inom alternativ terapi, new age och med länkar till osho gör. Även om det sakta börjar göra det via sånt som anette nymans bok t.ex.

Jag läste någonstans att forskning visar att häftiga meditationer och kroppsövningar som utövas på kursgårdar som mullingstorp,bara vara,humaniversity skapar förändringar i hjärnan likt hos drogmissbrukare och skapar beroende

15. Standard

Denna rörelse intresserar mig MYCKET. Denna kom jag att höra talas om första gången när jag studerade Ted Gärdestads liv. Fick sedan veta att min far varit med i denna rörelse, men jag känner den genom namnet "Bhagwan"-rörelsen.

Jag sökte information om denna rörelse långt innan jag gick med i Mormonkyrkan, men fann till min besvikelse att den hade lagt ner för ett tag sen (då menar jag just Bhagwan delen, som jag antar var en liten del av en större kultur). Sedan kom Mormonerna, sen öppnade min pappa upp sig och berättade om sina erfarenheter i Oregon, Bhagwan-rörelsens Utah eller Mecka om man så vill!

Spännande spännande säger jag bara.. Eller som en annan sa "Oregon for life <3".
    Senast redigerad av danne.reuter den 2013-08-08 klockan 16:49
    - Jag tillsammans med Gud kommer att få Kometer att Falla över Jorden. Övervaka Vår Resa genom Universum på:
    http://www.reuterinc.com
    http://www.danielreuter.se
    .. :: ; Church of Jesus Christ of Latter-day Saints ; :: ..

Regler för att posta